Vanliga frågor

Hur lång är leveranstiden?

Beställningar tillverkas och skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar. Leverans ut till dig som kund tar generellt 1-2 arbetsdagar efter det. Leveranser kan ta någon extra dag vid försening hos fraktbolaget, för leveranser långt norrut, ute på landsbygden dit post inte levereras dagligen eller vid ovanligt hög belastning i vår produktion (vid högtider, såsom jul och nyår).

Är det möjligt att få delad leverans?
Nej. Varje enskild beställning kan bara skickas till en leveransadress. Önskar du leverans till flera olika adresser lägger du in separata beställningar.
Vilket fraktbolag skickar ni med?
Vi skickar samtliga försändelser med PostNord. Försändelser till privatperson skickas med PostNord Mypack Collect (uthämtning). Paket till företag skickas med PostNord  Parcel (leverans till dörr).
Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden beror på storleken på din beställning samt den totala vikten och volymen. För mindre beställningar debiteras en fraktkostnad på 59-99kr.


För samtliga beställningar med ett produktvärde som överstiger 395kr erbjuds ett fraktfritt alternativ för leverans.


Vi debiterar en fraktkostnad per leveransadress, när sådan debiteras.

Hur returnerar jag en vara?
Önskar du returnera en vara fyller du i vårt formulär för returer som du hittar här. Vi skickar dig sedan en retursedel. Det är du som kund som betalar eventuell returfrakt om inget annat anges.
Vad kostar returfrakten?

Returkostnaden skiljer sig från olika typer av beställningar beroende på vikt och volym. Returkostnaden dras av vid kreditering av ditt återköp. Returkostnaden avser kostnad för frakt, hantering och ev. skador på emballage.


Returfrakt debiteras enligt följande:

Poster: 69kr

Poster + Ram: 129kr

Canvastavla där både bedd och höjd understiger 80cm: 129kr

Canvastavla där bredd eller höjd överstiger 70cm: 199kr 

Ej uthämtat paket?
Om din beställning skickas i retur till oss på grund av att du inte hämtat ut ditt paket debiterar vi 149kr. Detta för att täcka hanteringskostnader och dubbla frakter (tur och retur). Efter att du mottagit information via mail om att din retur nått oss gäller 14 dagars liggetid innan order krediteras. Eventuellt överskridande belopp återbetalas enligt regler om ångerrätt/retur.
Mitt paket är skadat! Vad gör jag?

Har en transportskada uppstått och ditt paket är skadat vid leverans ska du reklamera detta direkt till transportören. Ta inte emot ett paket eller skriv under ett leveransgodkännande innan du granskat att paketet är intakt.

Har du missat att reklamera vid leverans kontaktar du transportörens kundtjänst. Vilket bolag som levererat paketet framgår av fraktsedeln på paketet.

När en reklamation till transportbolaget är gjord kontaktar du vår kundtjänst.

Min tavla är skadad! Hur reklamerar jag?

Alla eventuella skador måste dokumenteras. Ta en bild på skadan och fyll i vårt reklamationsformulär.

 Vi behandlar ditt ärende så fort vi kan, normalt inom 24h.

Kan jag ångra mitt köp?
Du kan när som helst avboka en beställning fram tills att den börjat tillverkas. Du kan däremot inte ångra ett köp efter att dina varor tillverkats i de fall det gäller unika produkter med just ditt motiv, exempelvis Canvastavlor via Canvas Studio då vi trycker dina egna bilder. Har du däremot köpt exempelvis en ram, en poster eller canvastavla med en bild från vårt galleri har du full ångerrätt i 14 dagar enligt konsumentköplagen.
Kan jag byta en produkt?
Vi hanterar inte byten. Vill du byta en vara använder du i stället ångerrätten och skickar tillbaka din produkt som en retur. Vi betalar därefter tillbaka pengar med vilka du sedan kan göra en ny beställning.
Hur spårar jag min försändelse?

Du får automatiskt ett sändningsnummer när din beställning skickas från oss.

Försendelser som skickas med PostNord spåras via www.postnord.se.

Om ditt sändningsnummer ej fungerar, vänligen kontakta kundtjänst (observera att det inte går att spåra sändningen innan fraktbolaget gjort sin första skanning vilket oftast sker kring 18.00).

Hur fungerar rabattkoder?
Rabattkod anges i kassan. Giltig rabattkod specificerar giltig rabatt i kassan när den aktiveras. Den rabattsats som rabattkoden berättigar till beräknas och dras alltid på ordinarie pris. En rabattkod kan inte utnyttjas tillsammans med andra erbjudanden eller rabatter.
Jag saknar min orderbekräftelse.

Vi skickar alltid ut en orderbekräftelse direkt efter genomförd beställning. Har du inte fått någon orderbekräftelse inom ett par minuter så kan detta bero på att du angett fel e-postadress vid beställning eller att orderbekräftelsen hamnat i din skräpkorg. Vänligen kontakta kundtjänst om du inte fått din orderbekräftelsen och inte hittar den i din skräpkorg. Vi kontrollerar då att din beställning är korrekt och skickar ut en ny orderbekräftelse.

Hur länge är mitt presentkort giltigt?
Alla presentkort är giltiga i 12 månader från beställningsdatum.
Hur kontrollerar jag aktuellt saldo för presentkort?
Gå till sidan "Presentkort" som du hittar via menyn eller i footern. Ange ditt presentkorts-id som finns tryckt på baksidan av presentkortet.
Jag saknar sms-avisering från fraktbolaget.

Detta kan bero på att telefonnumret du angett vid beställning inte är korrekt. Vänligen kontakta kundtjänst om du ej mottagit SMS-avisering senast 6 dagar efter beställning.

Jag har valt faktura, när kommer den?

Fakturan skickas ut 10 dagar efter lagd order. Det är från detta datum förfallotiden börjar gälla. Fakturan skickas alltid ut via e-post.

Vilka filformat fungerar?
Gångbart filformat är JPG som också är det vanligaste formatet för bilder. Då alla bilder hanteras automatiskt av våra servrar accepteras inte Tiff pga storleken. Spara därför om eventuella bilder i Tiff-format till JPG innan du laddar upp.
Varför kan jag inte ladda upp min bild?

Detta beror oftast på att din internetuppkoppling är långsam, att bilden inte är sparad i filformatet JPEG eller att din fil är för stor.

Vi har en gräns på ca 25MB. Försök att spara din fil så att den blir mindre. Kolla så att din bild inte är mer än 300dpi när den är i den storleken du vill beställa. Då bör din fil bli mindre utan att bildkvalitén försämras. Om detta inte löser problemet eller om du behöver hjälp med att förminska din bild. Vänligen kontakta supporten.

Hur kontaktar jag kundtjänst?

Via epost: support@canvaspicasso.com

Via telefon: 020-10 40 40


Kundtjänst har öppet:

Mån-Fre 08.30-16.00

Var/hur loggar jag in?

Överst i menyn på startsidan hittar du "Logga in". Klicka och fyll i e-postadress samt lösenord.

Glömt lösenord?

I samma meny som ovan finns en flik "Glömt lösenord". Fyll i din e-postadress och invänta instruktioner via mail. Skulle mailet inte komma fram, kontakta kundtjänst.

Kommer min bild bli bra i tryck?

En fråga som är svår att ge ett rakt svar på. Skickar ni in en högupplöst bild för önskat format kommer resultatet också blir bra. Har ni tillgång till bildredigeringsprogram såsom Photoshop är det enkelt att själv granska bilden. Ställ in bilden i 300ppi och i önskad storlek, zooma sedan in till 100% så får ni en bra överblick hur trycket kommer att se ut.

Vissa skillnader kan förekomma beroende på val av material (papper ser ganska exakt ut som det som visas, canvas kommer jämnas ut något).

Har ni inte tillgång till detta går det öppna bilden i valfritt visningsprogram och zooma in ganska rejält. Håller bilden fortfarande bra skärpa är det troligt att den fungerar även om detta är ett mer osäkert tillvägagångssätt. 

Hur fungerar bildförbättring?

Med vår tjänst "Manuell bildförbättring" som tillval kommer våra grafiker att manuellt granska era bilder och hjälpa er med justering samt förbättring. För mer information, läs våra villkor.

Min framkallade bild skiljer sig från min skärm?

Det förekommer skillnader mellan skärm och tryck, detta kan dels bero på om skärmen är korrekt kalibrerad eller ej. Det är även vanligt att tryck upplevs mörkare än vad ni kan se på en skärm då trycket inte har samma möjlighet att visa upp detaljer. Vi har i den mån vi kunnat anpassat olika profiler för att få skillnaderna så minimala som möjligt men då vi inte har möjlighet att anpassa enskilda bilder kan skillnader fortfarande förekomma. 

Om jag inte är nöjd med bildförbättringen, kan jag reklamera?

Det är inte möjligt att reklamera en produkt p.g.a. manuell bildförbättring förutsatt att inget uppenbart fel uppkommit. 

Min produkt är suddig/pixlig, kan jag reklamera?

Ni har själva ansvar för att bilderna är i tillräckligt hög upplösning för valt format, därför är detta inte möjligt.

Sparar ni mina motiv efter beställning?

Vi sparar motiven i några veckor efter lagd order. Detta för att snabbt kunna utföra eventuella omtryck om fel såsom skador uppstått. Efter denna tid raderas filerna så önskar ni beställa samma motiv igen behöver ni göra en ny order och ladda upp bilden på nytt.

Vad är Födelsetavla och hur fungerar det?

Ett barns födelse är ofta den största upplevelsen i livet. Med en helt unik födelsetavla i skala 1:1 (naturlig storlek) med namn, datum och födelsetid från CanvasPicasso bevarar du minnet av hur litet ditt barn var när det kom till världen. Med personlig data, unika vackra skisser och möjlighet att själv anpassa layouten på din födelseposter skapar du ditt eget personliga mästerverk.

Börja med att välja valfri illustration och klicka på motivet. När detta val är gjort anger du födelsedata: namn, längd, födelsevikt samt födelsedatum (du har även en valmöjlighet att skriva en hälsning under denna information). Nästa steg i processen är designen på er födelsetavla. Välj riktning, bakgrundsfärg samt stil. Önskar du välja till ram till produkten gör du detta i det sista steget. När all information är angiven skalas motivet proportionerligt till ert barns längd. Du är nu redo att lägga produkten i kassan.

Går det skala illustrationerna efter både längd och vikt?

Detta är tyvärr inte möjligt. Motivet skalas enbart efter barnets längd.

När och hur utförs en återbetalning?

Vi försöker alltid att utföra återbetalningarna så fort som möjligt, dock senast inom 10 dagar. Observera att vi behöver ha mottagit er vara i retur innan detta kan genomföras. Vi återbetalar med samma betalningsalternativ som ni valt vid beställning.

Vad har ni för betalningsalternativ?

Våra betalningsalternativ är Swish, Klarna, Kortbetalning samt Paypal.

Kan jag ändra betalningsalternativ efter genomförd order?

Är ordern genomförd är detta inte möjligt. Är ordern inte producerad går det att makulera denna och genomföra en ny med valfritt alternativ.

Kan jag justera i en genomförd order?

Det är tyvärr inte möjligt att ändra produkter i en genomförd order. Mindre justeringar är möjliga, t.ex justera vikt/felstavningar på en födelsetavla. Är ordern inte producerad än går det givetvis bra att makulera och genomföra en ny order. Kontakta kundtjänst så hjälper vi er. 

Varning vid uppladdning av bild

Har ni fått upp varningen "ni har markerat ett område som har för låg upplösning för din valda storlek" innebär detta att bildens upplösning är för låg för valt format.

För att komma runt problemet behöver ni välja ett mindre tryckformat alternativt ersätta bilden med en i högre upplösning/byta bild. 

Observera att varningen enbart kan analysera hur många pixlar en bild innehåller. Har bilden på något sätt manipulerats så kan kvalitén på bilden fortfarande vara bristfällig trotts att varningen inte visas.

Senast besökta artiklar

Följ oss på Instagram och ta del av vårt exklusiva VIP Black Friday-erbjudande.
20-50% rabatt på hela sortimentet!

Poster Galleri -50% | Poster Studio -30%
Födelsetavlor -30% | Faktatavlor -30%
Canvastavlor -30% | Posterramar -20%

Bilder märkta som "Premium selection" är noga utvalda av våra designers och inredare och säljs i en begränsad upplaga.