Vanliga frågor

Hur lång är leveranstiden?

Beställningar  tillverkas och skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar. Leverans ut till dig som kund tar generellt 1-2 arbetsdagar. Leveranser kan ta någon dag extra vid försening hos fraktbolaget eller för leveranser exempelvis långt norrut, ute på landsbygden dit post inte levereras dagligen, eller vid ovanligt hög belastning i vår produktion.

Är det möjligt att få delad leverans, dvs att beställa flera produkter och få dem skickade till olika adresser?
Nej. Varje enskild beställning kan bara skickas till en leveransadress. Önskar du leverans till flera olika adresser lägger du in separata beställningar.
Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden beror på storleken på din beställning samt den totala vikten och volymen. För mindre beställningar debiteras en fraktkostnad på 49kr. För tavlor och ramar som understiger 70cm längd eller bredd debiteras upp till 295kr i frakt beroende på hur många tavlor du beställer och hur mycket de väger tillsammans. För storlekar som överstiger 70cm tillkommer en extra avgift för skrymmande frakt på 99-300kr per beställning beroende på maximal längd.

Vi debiterar en fraktkostnad per leveransadress.

Vilket fraktbolag skickar ni med?
Vi har avtal med alla stora fraktbolag. Små och medelstora försändelser till privatperson skickas med Postnord Mypack Collect (uthämtning). Paket till företag skickas med Postnord DPD Företagspaket (leverans till dörr). Riktigt stora försändelser skickas normalt med UPS.
Hur spårar jag min försändelse?

Du får ett sändningsnummer när din beställning skickas från oss.

Försendelser som skickas med PostNord spåras via www.postnord.se

Försändelser som skickas via UPS spåras via www.ups.se

Om ditt sändningsnummer ej fungerar, vänligen kontakta kundtjänst.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Vi skickar alltid ut en orderbekräftelse direkt efter genomförd beställning. Har du inte fått någon orderbekräftelse inom ett par minuter så kan detta bero på att du angett fel epostadress vid beställning. Eller att orderbekräftelsen hamnat i din skräpkorg. Vänligen kontakta kundtjänst om du inte fått din orderbekräftelsen och inte hittar den i din skräpkorg. Vi kontrollerar då att din beställning är korrekt och skickar ut en ny orderbekräftelse.

Hur länge är mitt presentkort giltigt?
Alla presentkort är giltiga i 12 månader från beställningsdatum.
Hur kontrollerar jag aktuellt saldo för presentkort?
Gå till sidan "Presentkort" som du hittar via menyn eller i footern. Ange ditt presentkorts-id som finns tryckt på baksidan av presentkortet.
Mitt paket är skadat! Vad gör jag?

Har en transportskada uppstått och ditt paket är skadat vid leverans ska du reklamera detta direkt till transportören. Ta inte emot ett paket eller skriv under ett leveransgodkännande innan du granskat att paketet är intakt.

Har du missat att reklamera vid leverans kontaktar du transportörens kundtjänst. Vilket bolag som levererat paketet framgår av fraktsedeln på paketet.

Min tavla är skadad! Hur reklamerar jag?

Alla eventuella skador måste dokumenteras. Ta en bild på skadan och fyll i vårt reklamationsformulär.

 Vi behandlar ditt ärende omedelbart och svarar normalt inom 24 timmar.

Kan jag ångra mitt köp?
Du kan när som helst avboka en beställning fram tills att den börjat tillverkas. Du kan däremot inte ånga ett köp efter att dina varor tillverkats i de fall det gäller unika produkter med just ditt motiv, exempelvis Canvastavlor via Canvas Studio då vi trycker dina egna bilder. Har du däremot köpt exempelvis en ram, en poster eller canvastavla med en bild från vårt galleri har du full ångerrätt i 14 dagar enligt konsumentköplagen.
Hur returnerar jag en vara?
Önskar du returnera en vara fyller du i vårt formulär för returer som du hittar här. Vi skickar dig sedan en retursedel. Det är du som kund som betalar eventuell returfrakt om inget annat anges.
Jag har inte fått någon sms-avisering?

Detta kan bero på att telefonnumret du angett vid beställning inte är korrekt. Vänligen kontakta kundtjänst om du ej mottagit SMS-avisering senast 5 dagar efter beställning.

När kommer fakturan?

Din faktura kommer först efter att du mottagit din beställning. Fakturan skickas inom 10 dagar till den epostadress du har angivit vid beställning.

Vilka filformat fungerar?
Gångbart filformat är JPG som också är det vanligaste formatet för bilder. Då alla bilder hanteras automatiskt av våra servrar accepteras inte Tiff pga storleken. Spara därför om eventuella bilder i Tiff-format till JPG innan du laddar upp.
Vilken kvalitet och upplösning gäller för bilder?

Ladda upp din bild i så hög upplösning som möjligt. Därefter kalkylerar vårt system den maximala rekommenderade storleken för just den bilden. 


Vi kan trycka bilder från 1200 dpi ända ner till 72 dpi men minsta rekommenderade upplösning är 150 dpi. Allmän rekommenderad upplösning är 300 dpi. Lägre upplösning ger sämre resultat vid tryck.

Varför kan jag inte ladda upp min bild?

Detta beror oftast på att din internetuppkoppling är långsam, att bilden inte är sparad i filformatet JPEG eller att din fil är för stor.

Vi har en gräns på ca 40MB. Försök att spara din fil så att den blir mindre. Kolla så att din bild inte är mer än 300dpi när den är i den storleken du vill beställa. Då bör din fil bli mindre utan att bildkvalitén försämras. Om detta inte löser problemet eller om du behöver hjälp med att förminska din bild. Vänligen kontakta supporten.

Vilken färgprofil ska jag använda?

Vi trycker alla färgbilder i färgskala RGB men du kan ladda upp din bild i valfri profil. Vi konverterar automatiskt din bild till rätt profil. Svart/vita bilder sparas i gråskala.

Hur ställer jag in färgerna i min bild?

I princip trycks din bild så som den ser ut när den laddas upp till oss. Tänk på att färger som används vid återgivning i skärmar kan skilja sig från resultatet i tryck. För en korrekt färgåtergivning krävs en korrekt kalibrerad skärm samt att dina original/bilder konverteras till rätt färgprofil (RGB).

Hur fungerar specialeffekterna?
Efter att du har laddat upp en bild kan du börja leka med våra specialeffekter. Att lägga på specialeffekter är enkelt. Jämte din uppladdade bild finns en meny med alla våra specialeffekter. Vi har allt från bildretuschering till att lägga på coola effekter såsom Andy Warhol-målning, fotoskiss, komik, Pop-Art etc. Du väljer själv hur många effekter du vill applicera och du kan när som helst ångra ditt val eller byta effekt. När du är klar med dina val - gå vidare till produktinställningar och lägg din produkt i kassan.
Är CanvasPicasso säkert att beställa ifrån?
Lika säkert som Picasso var säker på att måla! Vi är personuppgiftsansvariga vilket innebär att dina uppgifter lagras säkert på våra servrar och endast används vid kundkontakt. Vi lämnar inte ut personuppgifter eller e-postadresser till tredje part.
Hur kontaktar jag kundtjänst?

Via epost: support@canvaspicasso.com

Via telefon: 031-721 19 40


Kundtjänst har öppet:

Mån-Tors 08.30-17.00

Fredag 08.30-16.00

Senast besökta artiklar

Våra bästa bilder har vi märkt upp som "Premium selection". Dessa bilder är noga utvalda av våra designers och inredare och säljs i en begränsad upplaga.